Lockdown heeft grote impact op het cultuuronderwijs
40% daling in aantal ondernomen culturele activiteiten
Vo-scholen hebben door de lockdown in 2020 veel minder culturele activiteiten ondernomen. Ten opzichte van 2019 daalde het aantal ondernomen activiteiten met 40%: van 1,1 miljoen tot net iets boven de 700.000.
Dat blijkt uit de Cultuurkaart-cijfers die CJP vandaag presenteert bij de digitale Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Door de uitval van fysiek onderwijs is een tweedeling ontstaan: sommige scholen zien weinig tot geen mogelijkheden om cultuuronderwijs te geven, terwijl andere scholen met veel enthousiasme digitale culturele activiteiten integreren in het onderwijs. Uit de Cultuurkaart-cijfers blijkt ook dat theatergezelschappen beter in staat zijn om onder de geldende beperkingen te blijven werken met scholen, terwijl bijvoorbeeld musea en bioscopen daarin minder flexibel zijn.
Download hieronder het volledige persbericht.