Gegevens studenten en docenten uploaden en
uitnodigen
In deze handleiding de instructies van 2 processen
Het
uploaden van gegevens van studenten en docenten
Het
aanmaken en versturen van de activatiecodes
Voor het uploaden van gegevens zijn 2 methodes:
Deel 1: Uploaden van bestaande gegevens voor studenten en
docenten gaat in 3 stappen:
Stap 1: voorbereiding
Stap 2: de gegevens verzamelen en klaarzetten
Stap 3: activatiecodes
aanmaken en uitnodiging versturen
Extra: toevoegen gegevens instromers en nieuwe docenten
Stap 1. Voorbereiding
Zorg ervoor dat iedereen de mails van CJP kan ontvangen. Om te zorgen dat de
budgethouder, docenten en studenten de e-mails van CJP goed ontvangen is het
belangrijk om de IP-adressen van CJP aan de whitelist toe te voegen. Laat dit
bijv. doen door de systeembeheerder of de ICT-coördinator van de school.
Vanuit deze IP-adressen stuurt CJP e-mails:
Stap 2. De gegevens verzamelen en klaarzetten
2. Klik op ‘beheer studenten’ voor het invoeren van studentgegevens.
Voor het invoeren van docentgegevens, klik op 'beheer docenten'. De stappen
voor studenten/docenten zijn hierna gelijk.
3. Klik op de link bij stap 1 om het template te downloaden.
Het template op de juiste manier invullen:
Benodigde gegevens studenten:
|
Benodigde gegevens docenten:
|
Voornaam
|
Voornaam
|
Achternaam
|
Achternaam
|
E-mailadres
|
E-mailadres
|
Leerjaar
|
|
klasnaam
|
|
4. Sla het ingevulde template op de computer op. Om na te
gaan of het template op de juiste manier is ingevuld en of de gegevens door het
systeem gelezen kunnen worden, moet het bestand gecontroleerd worden in de
validatietool in het scholenportal.
5. Klik op de link bij stap 2: validatietool. Kies in
volgende scherm ‘valideer studenten’ (of docenten).
6. Open het opgeslagen bestand. Het systeem controleert of
alle gegevens op de juiste manier in het Excel staan.
Verschijnt er een rode
balk? Dan is het bestand niet op de juiste manier ingevuld. De
validatietool geeft aan waar de fouten zitten. Pas de fouten aan in het .xls of
.xlsx bestand, sla het bestand opnieuw op en volg nogmaals stap 6.
Verschijnt er een groene balk? Dan zijn de bestanden
klaar om te worden geüpload.
7. Upload het bestand via de link bij stap 3: Upload.
In het overzicht ‘beheer studenten’ staan nu alle
studenten. Nu kunnen de activatiecodes voor het activeren van de gratis CJP
worden aangemaakt. Lees hier in de handleiding hoe je dit
stap voor stap doet. Extra: Uploaden extra studenten en docenten
Zijn er enkele instromers of nieuwe docenten, dan is het
niet nodig een heel nieuw studenten/ docentenbestand te uploaden.
Log
in op scholen.cjp.nl
Klik
op ‘beheer studenten’
Klik
op ‘beheer en hulpmiddelen’
Klik
op ‘voeg student toe’
Vul
de gevraagde gegevens in en klik op toevoegen
Selecteer
de student uit de lijst en nodig de student uit de CJP te activeren.
Alternatief proces: Anonieme gegevens uploaden
Het aanleveren van anonieme gegevens gaat in 3 stappen:
Stap 1. Voorbereiding
Stap 2. Anonieme gegevens verzamelen en klaarzetten
Stap 3. Activatiecodes genereren
Het uploaden van de studentgegevens volgens de reguliere
methode is de snelste
en makkelijkste manier om de studenten de gratis CJP aan te bieden. De mails
hiervoor worden makkelijk en automatisch via het Cultuurkaartsysteem verstuurd.
Voor scholen die, ondanks dat CJP aan alle AVG-eisen voldoet,
toch liever geen persoonsgegevens met CJP delen, is er een alternatieve manier
om de gegevens anoniem te uploaden. Daarmee is de school wel verantwoordelijk
voor het zorgvuldig distribueren van de activatiecode via een ander kanaal. CJP
kan in dit geval geen rol spelen hierin.
Stap 1. Voorbereiding
Zorg ervoor dat iedereen de mails van CJP kan ontvangen. Om te zorgen dat de
budgethouder, docenten en studenten de e-mails van CJP goed ontvangen is het
belangrijk om de IP-adressen van CJP aan de whitelist toe te voegen. Laat dit
bijv. doen door de systeembeheerder of de ICT-coördinator van de school.
Vanuit deze IP-adressen stuurt CJP e-mails:
Stap 2. Anonieme gegevens verzamelen en klaarzetten
Klik
op ‘beheer studenten’
Klik
op de link bij stap 1 om het template te downloaden.
Vul
de kolommen precies volgens het format van de Excel-template in met in dit
alternatieve proces zoveel geanonimiseerde gegevens als er studenten of
docenten zijn.
Bijvoorbeeld:
5. Sla het ingevulde template op de computer op. Om na te
gaan of het template op de juiste manier is ingevuld en of de gegevens door het
systeem gelezen kunnen worden, moet het bestand gecontroleerd worden in de
validatietool in het scholenportal.
6. Klik op de link bij stap 2: validatietool. Kies in
volgende scherm ‘valideer studenten’ (of docenten).
7. Open het opgeslagen bestand. Het systeem controleert of
alle gegevens op de juiste manier in het Excel staan.
Verschijnt er een rode
balk? Dan is het bestand niet op de juiste manier ingevuld. De
validatietool geeft aan waar de fouten zitten. Pas de fouten aan in het .xls of
.xlsx bestand, sla het bestand opnieuw op en volg nogmaals stap 6.
Verschijnt er een groene balk? Dan zijn de bestanden
klaar om te worden geüpload.
8. Upload het bestand via de link bij stap 3: Upload.
Stap 3. Activatiecodes genereren
De gratis CJP biedt veel voordelen voor studenten én
docenten. Om deze gratis CJP te activeren hebben zij een unieke activatiecode
nodig. Als er bruikbare emailadressen zijn geüpload, dan wordt de automatisch
gegenereerde code persoonlijk aan de student gemaild via de uitnodigingsmail.
Lees hier de instructies voor het
uitnodigingen van de student voor het activeren van de gratis CJP.
Staan er geen bruikbare emailadressen in het bestand?
Klik
op 'exporteer activatiecodes' in het menu 'beheer en hulpmiddelen'.
Er
wordt een Excelbestand gegenereerd waarin in kolom F alle codes staan.
Deze kunnen via de kanalen van de school gedeeld worden.
Deel 2: Het aanmaken en versturen van de activatiecodes
Lees hier alle instructies voor het aanmaken van de
activatiecodes en het versturen van de uitnodiging voor het activeren van de
gratis CJP
Het activeren van de CJP gaat met unieke activatiecodes.
Deze code wordt automatisch gegeneerd voor elke deelnemende studenten. De code
wordt aan de student gemaild in de uitnodigingsmail. Als de mail de ontvanger
niet goed bereikt kan de activatiecode ook in het schoolportaal opgezocht
worden.
Heb je alle deelnemende studenten uitgenodigd?
Zorg
ervoor dat iedereen de mails van CJP kan ontvangen. Om te zorgen dat de
budgethouder, docenten en studenten de e-mails van CJP goed ontvangen is
het belangrijk om de IP-adressen van CJP aan de whitelist toe te voegen.
Laat dit bijv. doen door de systeembeheerder of de ICT-coördinator van de
school.
Vanuit deze IP-adressen stuurt CJP e-mails:
188.94.184.36
188.94.185.36
188.94.184.37
188.94.185.37
188.94.184.38
188.94.185.38
Selecteer
alle studenten of een gedeelte via de pijltjestoetsen op ‘leerjaar’,
‘klas/opleiding’ of op ‘status’. LET OP: Controleer of het volledige en
juiste bestand ingeladen. Na klikken op 'activatiecodes aanmaken' is het
alleen mogelijk om studenten één voor één toe te voegen.
Klik
op 'activatiecodes aanmaken'
De
activatiecodes verschijnen onder 'code'
Om
de uitnodigingen te versturen, klik op de blauwe knop 'uitnodigingen
versturen'
De
student ontvangt een mail met daarin de activatiecode. De CJP kan nu
worden geactiveerd!
Als
er gegevens in het systeem overeenkomen met gegevens van studenten die
vorig jaar al een actief lidmaatschap hadden, dan ontvangen zij geen
uitnodiging maar een notificatie dat de CJP verlengd is
Controleer
af en toe of er nog studenten op de status ‘uitgenodigd’ staan. Zij kunnen
dan een reminder gebruiken.